Visar inlägg med etikett listinlägg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett listinlägg. Visa alla inlägg

torsdag 5 maj 2011

22. Min favoritfrukost

Min favoritfrukost är enkel, många gillar hotelfrukostar och långfrukostar. Det klart att jag gillar det också, men hur ofta gör man sånt?
En vardag så ska frukosten gå FORT om jag överhuvudtaget ska hinna med den (vilket jag vill och måste om jag inte ska dyka ner i kakburken på jobbet kl.9) och då är smoothie mitt framgångsrecept.

God, mättande och går att variera i oändlighet.
Men så här ser den oftast ut:

1dl björnbär (jag kör frysta mest för priset och att det kan man bunkra i frysen)
1dl grädde
1 ägg (rått)
2dl mild naturell yoghurt


Bildkälla

Ner i mixerbunken och ett par tag med mixerstaven så är det klart. Många rynkar på näsan åt ägget, men det känns inte men hjälper till med mättnadskänslan. Även grädden gör att man håller sig mätt. Bären kan bytas till precis vad man vill. När jordgubbssäsongen drar igång är det ett FANTASTISKT bär att ha i smoothie (frysta jordgubbar dock tycker jag är lite för vattniga).

Ibland kör jag den som snabb energi efter träning också, men då blir det kvarg istället för yoghurt och oftast inte grädde utan två ägg istället.

Prova vet jag, det går snabbt, är gott och man håller sig mätt. (är man en riktigt morgonznoozare så kan man dessutom göra den kvällen innan och ha i kylen redo att svepas)

söndag 17 april 2011

21. Därför tränar jag

Det blev inte riktigt ett inlägg om dagen, resterande 10 kommer lite här och där nu...

Därför tränar jag:

Jag tränar för att må bra och just för tillfället för att gå ner i vikt.
Men jag började inte träna för att gå ner i vikt. Jag har alltid tränat, mer eller mindre. Jag har tränat för att det är roligt, för att gå ner i vikt, för att utmana mig själv och för att jag "borde". Jag har tränat på alla vis.
Men nu försöker jag främst träna för att må bra, för att få det till en del av min vardag och för att det ÄR bra för kroppen att röra sig.

Det har inte alltid varit så och tänkte försöka i ett framtida inlägg berätta mer om det... :)
Men nu ska jag ut i solen!

söndag 20 mars 2011

19. Hälsa för mig

Hälsa för mig är att må bra inifrån och ut. När allt är i balans.

Att ha bra värden (blodfetter, blodtryck osv), att vara vid god fysik och att må bra mentalt.
Dock kan ju vara vid god fysik vara relativt, det måste inte innebära att man kan springa ett marathon. Men att man göra det man vill och är kapabel till.

Att må bra själsligt och "mental" är lika viktigt för den totala hälsan. För om man inte mår bra själsligt så påverkar det allt annat. Man kanske inte orkar äta så som är bra för din kropp, man orkar inte ta sig ut och röra på sig. Det är lätt att hamna i en nedåtgående spiral om man mår dåligt, att äta lättåtkomlig "dålig" mat, ta bilen överallt eller bli inne- & stillasittande.
Det är så lätt att titta på någon och säga att "hon/han ser så hälsosam ut", kanske för att personen är vältränad, eller smal, eller överviktig men alltid glad. Det finns så mycket under ytan, både i blodkärl och inre organ, men även mentalt som man som åskådare inte vet något om.

Jag kanske inte ser hälsosam ut med min övervikt. Men jag har perfekta värden, jag motionerar över snittet och jag försöker äta saker som gör gott för min kropp.

Det här kan jag nog prata om länge, men jag stannar här.
Men hälsa för MIG är i alla fall att må bra utifrån och in, att vara i balans.

fredag 18 mars 2011

17. Mitt motto

Mitt motto var länge precis som många andra "det som inte dödar härdar".

Svårt att säga att jag har ett motto. Jag har nog inte det. Sådär, det var ju ett enkelt svar egentligen. Man måste väl inte skriva en roman för varje listinlägg va?

Jag har inget direkt motto. Men jag gillar "varesig du tror att du kan eller inte kan så har du rätt" men det är ju mer kloka ord...

torsdag 17 mars 2011

16. Favoritlivsmedel

Mitt favoritlivsmedel måste nog vara köttfärs. Det går ju att variera i oändlighet, man kan göra biffar, färssås, bullar, gratänger, soppor. Ja hur mycket som helst och det är sällan dyrt med köttfärs. Det hittar man alltid i min frys :)
Allra helst vill jag ha älgfärs, men den börjar ta slut nu :(

Det här är mitt recept på världens godaste tacogratäng. LCHF'are äter den som den är, andra kan välja nachochips till (och kanske dra ner på creme fraiche och philadelphiamixen om man är rädd om kalorierna då)

Himelsk Tacogratäng

Ingredienser:
500 gr köttfärs
1 påse tacokrydda (eller om man gör egen, finns massor av recept på nätet. Mkt godare)
1 burk krossade tomater
1 lök

1 burk creme fraiche
200 gr philadelfiaost
1 påse riven ost
1 hackad röd paprika

1 tomat i skivor

Gör så här
Bryn köttfärs och purjolök i stekpanna. Tillsätt tacokrydda och krossade tomater. Låt puttra 20 minuter.
Blanda i den hackade paprikan


Blanda creme fraice och philadelphiaosten och bred ut i botten på en ungssäker form. Fördela köttfärsröran över blandningen, lägg på den skivade tomaten och den rivna osten.

Ställ in i 200 grader varm ugn ca 20 minuter.
Servera med blandad grönsallad (eller nachochips om man inte är LCHF'are). NJUT!


Bild lånad härifrån och den ser inte riktigt ut som min
eftersom jag blandar ut paprikan i köttfärsen och
har tomater på :)


15. Då tränar jag allra helst

Igår hade jag lite ledigt från allt, därför kommer två listinlägg idag...

Då tränar jag allra helst? Vad är det för fråga?

Men okejdå, jag tränar allra helst när jag är pigg, nytankad på energi och har en positiv sinnesstämning. De passen brukar bli som allra bäst.

Jag tränar hellre när det är svalt än varmt. Hellre duggregn än stekande sol.
Ska jag springa så tränar jag hellre när det inte rör sig så mycket folk ute än att kryssa mellan människor (fast det hör nog ihop med att jag tycker att jag är så "dålig" än så länge att jag skäms lite - fast jag vet att jag ska vara stolt över att jag tränar).

Men det viktigaste är att jag ska vara pigg, energifylld och positiv. Då tränar jag helst

tisdag 15 mars 2011

14. Favoritmellis

Mitt absoluta favoritmellis är Keso blandat med kesella och blåbär (eller lite sylt).
MUMS! Mättande och massa nyttiga proteiner :)

Perfekt! Prova vet jag, smaskens till sista slicket!


+

+
= SANT!

måndag 14 mars 2011

13. Mitt bästa kosttips

Mitt bästa kosttips är att du ska äta det som du och din kropp mår bra av. Det här blir inget bantningstips utan ett kosttips - det är skillnad i det.

Jag kommer förmodligen slå in många öppna dörrar här nu och jag varnar för långt inlägg.

Vad menar jag med det?
Din kropp mår bra av mat, riktig mat och naturlig mat. Så lite tillsatser som möjligt.
Ibland kan man ju dock känna att man mår bra av att äta "skräpmat", godis eller liknande, men för hur länge? Är det i längden bra att stoppa i sig tillsatser, mängder av socker och ja...skräp?

Man måste kanske möta sin kropp någonstans halvvägs (eller kanske 80-20, med fördel för det nyttiga). För vi kan inte bara äta sånt man inte tycker om bara för att det är bra. Men det finns SÅ mycket som är naturliga ingredienser som är GOTT.
Är en fryspizza egentligen gott? Vad smakar det? Smakar det egentligen de ingredienser som står på förpackningen eller är det en artificiell smak?

Om man nu ska äta "skräpmat"  för att du just idag skulle må bra av att äta en pizza (vem har bestämt att det ska heta skräpmat förresten) Är det inte godare att baka en deg från grunden, mjöl, jäst, vatten och salt - utan konserveringsmedel och andra märkliga smakförstärkare? Är det inte godare med riktigt god ost på än något som kallas för "smältost"?
Tar det lite längre tid? Jo, absolut. Men är inte din kropp värd den tiden?
Det är fortfarande en Pizza, nyttighetsgraden i det beror alldeles på vad man vill åstakomma. Men du vet vad den innehåller, du har makten att bestämma om den ska vara ekologisk, sund, lägre fetthalt - vad du vill.

I ett matlagningsprogram för en tid sedan såg jag att genomsnittstiden vi spenderar på mat om dagen har sjunkit från ca 60 minuter till 15 minuter. (jag vet inte om det är exakta siffror, men det var MASSOR)
Man ser att välfärdssjukdomar ökar från år till år och matlagningstiden sjunker. Ser vi ett samband?
All den här färdigmaten som har en innehållsförteckning dubbelt så lång som om du skulle göra samma mat själv, är den en bov i dramat? Jag skulle tro det.

LCHF, GI-kost, Viktväktar-kost, Husmanskost, Iso-kost, äta-vad-du-vill-kost. Spela roll, men ta en titt på innehållsförteckningen nästa gång innan du stoppar saker i kundvagnen, är det värt det?

Allt det här är saker de flesta vet om. Man VET att saker och ting inte är bra för en, men "det är ett senare problem" eller "det drabbar bara andra". Tänk om du är en av "de andra".

Fram för mat som är bra för kroppen, mat som gör en mätt fortare och inte har tillsatser som får oss hungriga, att äta mer och bli överviktiga eller konserverade inifrån. Fram för att äta som vi gjorde innan vi fick så bråttom hela tiden.

söndag 13 mars 2011

12. Favoritidrott

Att min favoritidrott är volleyboll kan inte ha undgått någon vid det här laget ;)

Volleyboll för mig är gemenskap, kämparglöd, kamratskap och ren glädje!

Lånad text från Wikipedia då jag inte orkade skriva allt det där själv, orkar du läsa - grattis, då har du säkert lärt dig något idag :)  Ni som kan mycket om volleyboll kommer säkert upptäcka en del mindre förvrängningar men i stora drag så.... (tog dock bort en sektion om speluppställning eftersom det stod direkt fel om servemomentet, men vill man läsa det kan man klicka här):

Volleyboll är en olympisk lagidrott där syftet är att slå en boll till marken på motståndarens planhalva eller få motståndaren att tappa bollen utanför plan.

Historia
Sporten uppfanns 9 februari 1895 av KFUM-läraren William G Morgan i Holyoke i Massachusetts. Volleyboll kallades ursprungligen Mintonette, men fick snart beteckningen volleyboll eftersom bollen alltid slås på volley. Syftet med sporten var att skapa en inomhussport för den kalla säsongen. Den skulle, i likhet med basket som skapades där något tidigare, vara idrottsligt ganska krävande, men utan våld så att risken för att bli skadad var liten. Avsikten var även att den skulle vara intressant för åskådare. Morgan inspirerades av tennis, baseboll, handboll och basket, och ville skapa ett spel med flexibelt antal spelare och med mindre kroppskontakt än basket. Fistboll som brukar spelas på gräs har många likheter med volleyboll och var känt i Europa redan på 1500-talet, men introducerades i USA först 1911.
Volleyboll spreds snabbt över USA med KFUM och redan 1900 kom spelet till Kanada. Sporten spreds även över världen, inte minst i Asien, och spelstil och regler utvecklades under 1900-talets början. Volleyboll kom till Sverige i olika omgångar, bland annat genom organisationerna 4H, KFUM och Sveriges Kommunistiska Ungdomsförbund som lärde sig sporten på internationella läger och senast av estländare som flydde hit i samband med andra världskriget.
Det internationella förbundet, Fédération Internationale de Volleyball (FIVB), skapades 1947 och organiserar 35 miljoner spelare i 218 länder. Volleyboll uppges vara världens största lagidrott räknat i antal länder där det utövas, och näst störst räknat i antal utövare, efter fotboll. Enligt uppskattning spelar 800 miljoner människor volleyboll varje vecka.
Svenska Volleybollförbundet bildades 1961, och Sverige deltog första gången i Volleyboll-EM 1967.
De första världsmästerskapen för herrar hölls 1949 och för damer 1952. 1924 gjordes en volleybolluppvisning under Olympiska spelen och sporten kom med som officiell gren i OS 1964. Beachvolleyboll blev en av FIVB stödd variant 1986 och kom med på det olympiska programmet 1996. Volleyboll är även en gren i Paralympics sedan 1980.

 

Spelets regler

Spelplanen


Spelplanen.
Spelplanen är på 18x9 meter, indelat i två lika stora delar, avskilda av ett nät. Näthöjden är 2,43 meter för män och 2,24 meter för kvinnor, i ungdomsturneringar lägre. 3 meter från nätet finns en linje som markerar anfallszonen. För att en baklinjespelare ska få slå över bollen när den är ovanför näthöjd krävs att spelaren hoppat upp bakom linjen (en smash gjord av en baklinjespelare kallas för backspike). Omkring planen finns sidolinjerna, och i dess ändar, baslinjerna. Alla linjer ingår i ytan som de avgränsar, så mittlinjen får beträdas men inte överskridas helt.

Grundslagen

I volleyboll används främst följande slag:
  • Serve: starta bollduell, görs bakom baslinjen. Den kan utföras som överhands- eller underhandsserve, det vill säga med handen över eller under midjehöjd vid slaget.
  • Baggerslag: ett slag för mottag av låga eller hårda bollar, görs med händerna slutna om varandra och med relativt raka armar.
  • Fingerslag: ett slag med fingerspetsarna över huvudet, med mera precision än bagger, lämpligt för passning till anfall.
  • Smash: anfallsslag (eng. spike), görs hårt med en hand och kan, ifall bollen är över näthöjd, få bollen att flyga snabbt mot golvet. Istället för ren smash kan man finta och göra ett annat slag till exempel tippa bollen över blockerarna.
Felaktigt slag, till exempel fösning eller greppande av bollen, leder till poäng för motståndarlaget. Alla kroppsdelar får användas för att ta emot och passa bollen.
För att skydda sig mot smash, brukar försvarare hoppa samtidigt med anfallande spelare och blockera bollen med utsträckta händer. Om händerna då är riktade framåt (så kallat "roof"), kan effekten nås att bollen istället kommer ner mot anfallande lags egen sida. Typisk slagföljd i en bollduell på hög nivå är: serve, mottag, passning, smash, block.

Poäng

När ett lag spelar bollen felaktigt, eller bryter mot reglerna på annat sätt, blåser en av domarna av spelet. Motståndarna till det felande laget får en poäng och serverätten, oavsett vem som servat. Det lag som först får 25 poäng, med två poängs marginal, vinner setet. Det lag som först tagit tre set har vunnit matchen. Vid 2-2 i set spelas ett femte set, skiljeset, till 15 poäng. Det förekommer även 2-setsmatcher, med möjligt tredje set.

Bollhanteringsregler

Bollen får endast röras tre gånger inom laget, och inte två gånger i följd av samma person, utom vid block som inte inräknas. Om bollen berör egen planhalva eller slås ut, tar i tak etc förloras poäng. Spelare får ej påverka spelet på motståndarens planhalva. Nätet får ej beröras så att det påverkar spelet, och aldrig någonsin det översta bandet. Serve får inte blockas eller smashas på i anfallszon ifall bollen är helt över nätet. Bollen måste fås över till motståndarsidan över nätet mellan sidolinjerna/antennerna.

Varianter

För ungdomar under 15 år finns en variant av spelet som går under namnet Volley 2000, där en studs tillåts, 3-4 spelare på plan och näthöjd 2,00 m. För detta arrangeras nationella och internationella turneringar. För de yngsta spelarna, 6-9 år, finns även "Kidsvolley" där det är tillåtet att fånga och kasta bollen. Det finns ytterligare många andra varianter, där beachvolleyboll torde vara den alternativa volleybollform som fått störst spridning.

lördag 12 mars 2011

11. Favoritkonditionsträning

Favoritkonditionsträning. Favorit.

Jag har aldrig haft speciellt bra kondis. Å ni vet väl hur det är med saker man inte är bra på, det är sällan en favorit.
Men eftersom jag nu valt den här listan så får jag ju stå mitt kast ;)

Jag skulle säga löpning, eller spinning.
Löpning för att det går ganska fort att öka konditionen och orka mer, men det tar lång tid innan man upplever det där att löpning är så "häääärligt" och "fantastiskt" som många löpare tycker. Å jag tror dem, för om man gillar att göra något och är bra på det så blir det automatiskt tusen gånger roligare.
Jag är inte riktigt där ännu, men jag har amitionen att kunna säga att löpning är härligt. Just nu tycker jag mest bara det är jobbigt.
Varför plåga sig själv då tänker ni? Fast jag ser det inte som plåga, för jag njuter av endorfinerna som kommer efteråt och jag har en vilja att ta mig över "jobbighetströskeln" och över till andra sidan.
Men såklart, tycker jag inte att det är roligt ens när det inte är jobbigt längre - ja då kommer jag definitivt sluta :)

Spinning är bara roligt, det är effektivt, roligt och medryckande. Med en bra instruktör, musik som tilltalar en och rätt mängd energi i kroppen så kan ett spinningpass göra underverk!

Vad är er?

fredag 11 mars 2011

10. Då mår jag som bäst

Jag mår som bäst när jag är frisk, jag kan träna, jag äter bra och jag har folk runt omkring mig som jag tycker om.
Precis som många andra med andra ord ;)

Jag är nog en ganska ängslig själ, jag fixar inte stora omställningar så bra. Blir ganska lätt ångestfylld och vill nog gärna bli omtyckt där jag är. Jag har lite svårt att ta "lätt" på saker och ältar ibland för mycket. I sådana situationer mår jag INTE bra.
Men det är kanske egentligen inte konstigare än andra människor.

Bäst just nu skulle jag nog må i en solstol på en strand i ett varmt land!

torsdag 10 mars 2011

9. Mina inspirationskällor

Fasiken, vad har jag valt för lista? Vavava?

Inspirationskällor.
Ja jag inspireras av folk runt om kring mig hela tiden. Jag blir inte speciellt inspirerad av kändisar eller "mirakelfall" utan av folk i min vardag som varje dag gör fantastiska saker.

Vänner som lever som ensamstående föräldrar och lyckas få livspusslet att gå ihop.
Vänner som tar avgörande beslut kring sin hälsa och genomför det
Vänner som går från soffpotatis till otroligt aktiva människor
Vänner som är "Vanliga" människor som utför ultralopp, maraton eller lopp som utifrån deras förutsättningar är stora utmaningar.

Jag inspireras varje dag, man måste nog bara låta sig inspireras och inte bli avundsjuk. Därmed inte sagt att jag inte kan bli avundsjuk, herregud jag är väl ingen övermänniska på något sätt. Men jag menar att jag tror att nyckeln till att inspireras är att låta sig inspireras och inte stirra sig blind på att de gjort något som jag inte "kan".
Vi kan allt, om vi vill och förbereder oss utifrån våra förutsättningar.
Jag säger det igen "vare sig du tror att du kan ,eller inte kan så har du rätt"

onsdag 9 mars 2011

8. Favoritmat

Men alltså, jag skulle inte valt en lista där man ska välja favoritsaker. Jag är alldeles för velig för det här.

EN favoritmaträtt? EN?? Allvarligt.
Jag har inte 20kg övervikt för att jag har en favoritmaträtt ;) (iofs tror jag sötsaker är min största last)

Nä men allvarligt, jag gillar mat och den mesta maten och bäst kanske enkel mat. Korvstroganoff, blodpudding, lasagne, tacogratäng. Jag är inte så svår.

Men okej, jag måste välja något. Jag säger...ehum...ja, alltså.
Äh, jag drar till med PASTA (hej LCHF).

tisdag 8 mars 2011

7. Favoritövning

Oj vad svårt!
Jag har ingen favoritövning direkt. Jag styrketränar ju inte så mycket just nu (där det annars är lättast att hitta en favoritövning).
När jag spelade volleyboll var smashträning såklart roligast.

När det kommer till simningen så tycker jag nog att köra max-längder är roligast. Jag gillar att ta ut mig helt och fullt - att bli kräktrött. Men att kalla det övning vet jag inte...

Vad är din favoritövning?

måndag 7 mars 2011

6. Mål med träningen

Mitt mål just nu med träningen är inte ett, det är flera. Ni hör ju, hur velig är jag egentligen?

Jag tränar för att bli starkare, men också för att gå ner i vikt. Men jag tränar också just nu för att få träningen till en del av vardagen.

Men mina mål att träna för just nu är Vårruset, tjejmilen, vansbrosimningen och AXA Stockholm Triatlon.

Hejjar ni på mig?

söndag 6 mars 2011

5. Favoritmuskel

Jag måste nog säga att min favoritmuskel är hjärtat.
Hjärtat är ju en fantastisk muskel som ser till att resten av vår kropp fungerar som den ska.

Mäh hallå, tänker ni säkert (inte?) Vi vill ju veta om en ytlig muskel man kan träna upp.
Men man tränar ju upp hjärtat varje gång man tränar, det är kanske den viktigaste muskeln att faktiskt träna.

Men för att rangordna tror jag:
1. Hjärtat
2. Armar (det finns inte mycket som är snyggare än ett par välformade armar
3. Magmuskler - se förklaring på armar
4. Ben, starka ben är bra!

Idag ska jag inte ut och träna hjärtat utan istället träna skrattmusklerna med lite bowling och sen barnkalas.

bildkälla


Info från Hjärt-Lungfonden om vårt kära hjärta:

  • I vila pumpar hjärtat cirka fem liter blod i minuten till kroppens alla organ och vävnader.



  • Varje år ska det slå ungefär 30 miljoner gånger, under en livsstid cirka 2,5 miljarder.



  • Ett friskt hjärta i en vuxen människas kropp väger 300-350 gram.

    Läsa mer om ditt härta och hur du kan hjälpa människor som inte har friska hjärtan? Gå in här.
  • lördag 5 mars 2011

    4. I min träningsväska


    Eftersom min simväska är min vanligast förekommande träningsväska just nu så väljer jag den. (för spinningen så byter jag oftast om hemma och åker direkt hem och duschar, joggar gör jag ju oftast ute nu så har ingen väska för det).

    I min gamla trotjänare av märket haglöfs finns följande:
    1st Baddräkt av märke Speedo
    1st badmössa av märke Zoggs
    1st simglasögon av märke speedo
    1st handduk - märke okänt, färg odefinierbar efter alldeles för många tvättar. Någonstans mellan turkos och beige
    2st taxfreepåse från Arlanda att lägga blöt baddräkt i efter passet (fråga mig inte varför jag har två för jag lägger bara i en i taget...)
    1st neccessär med duschsaker (Duscholja decubal, schampo biolage, balsam biolage, ansiktstvätt Clinique, ansiktsscrub No7)
    1st neccessär med efter-dusch saker (Ansiktscreme steg 1+3 Clinique, ansiktsvatten Clinique, ögoncreme Clinique, hårolja Orofluido (världens bästa), fuktkräm Miniderm, kroppsolja från Bodyshop, Hopvikbar borste)
    1st hänglås, märke okänt
    1st parfym, Shower Fresh från Clean (tillfällig gäst i väskan)

    Det var det. Varför två necessärer tänker ni.
    Jo, under en period av simträning så har jag kommit på ett par saker -  för det första; småflaskor av allt är ett MÅSTE. Man orkar inte släpa runt på full-size flaskor av allt. Jag har lyckats score'a resekit av mina vanliga cliniquepryttlar och sen har jag köpt småflaskor till det mesta och fått rese-size shampo hos frissan och lite sånt där. Man lär sig hitta knep som underlättar när man tränar ofta, men småflaskor är ett måste iaf för mig.
    När man då har småflaskor av allt så blir man galen på att försöka hitta allt när man kommer från bassängen och ska in i duschen och sen ska man försöka få med sig shampoo, balsam, ansiktstvätt och duschcreme + nyckel och handduk utan att tappa allt. Så då har jag valt att ha en duschnecessär som tål vatten och en vanlig neccessär för allt det andra.

    Nähä, ni ville inte veta allt det där onödiga vetandet? Nu vet ni ändå ;) (jag sa inte att alla listinläggen skulle vara värdefulla)

    Insåg just också att jag har både duscholja, kroppsolja och hårolja... Jag borde glida omkring som en liten säl av all olja. Till mitt försvar blir man fasligt torr av allt klor.

    fredag 4 mars 2011

    3. Ett fint idrottsminne

    Oj, jag har många fina idrottsminnen. Både egna och andras.

    Att ha genomfört två tjejklassiker är jättefina minnen och där har jag såklart kanonfina minnen från varje deltävling. (tjejklassiker består av 10 mil cykling tjejvättern, 1 mil löpning lidingö tjejlopp, 1km simning vansbro tjejsim och 3 mil skidåkning tjejvasan/kortvasan och grenarna skall utföras inom 12 månader)
    Men även när jag förra året simmade vansbrosimningen (3km öppet vatten) och slog både Maratonmannen och hans klassikerkompis tider.

    Eller när jag spelade första säsongen med min senaste volleybollklubb och vi tog hem serietiteln. Vi var ett nystartat lag och började således i den lägsta serien. Men det gjorde inget, vi hade blivit så sammansvetsade under säsongen att vi var helt överlyckliga över en serievinst i lägsta serien och firade den kvällen in min lägenhet i Västberga hela kvällen (vi började faktiskt redan i hallen med bubbel kommer jag ihåg). Det kommer jag komma ihåg länge.

    Jag har nog fler fina Volleybollminnen än jag orkar rada upp här, men inget av dom slår nog ovan. Eventuellt stoltheten jag kände när jag som junior fick spela med seniordamerna - det var coolt (då).

    Eller minnet när Maratonmannen sprang sitt första maraton, han gick från halvlat soffpotatis till Maratonman på väldigt kort tid, nu är han ju dessutom ultra och det är coolt. Man kan ju faktiskt glädjas åt andras idrottsminnen också.

    Jag hade svårt att hålla mig till _ett_ fint idrottsminne...typiskt veliga jag.


    Jag är tjejklassiker x2 (bildkälla)

    torsdag 3 mars 2011

    2. I mina öron när jag tränar

    Jag älskar musik. Ingen speciell typ av musik utan jag gillar bra musik.

    Om jag springer ensam så vill jag gärna ha musik och då kan det vara vad som helst, men det måste vara tempo i musiken. Men om jag styrketränar tycker jag bara det är bökigt med hörlurar och lyssnar då hellre på vad som bjuds på i gymet eller mina egna tankar.

    I simbassängen har jag inte musik i öronen utan får lyssna till dämapde ljud genom vattnet och mina egna andetag vilket kan bli en smula meditativt ibland faktiskt.

    Men musik is the shit, det går nog inte en dag utan att jag har min spotify med favoritmusik öppen.

    Den här är en favorit just nu i Ipoden som påminner mig om konferensveckan på Mallis

    onsdag 2 mars 2011

    1. Min idrottsbakgrund

    Min idrottsbakgrund är inte jättegedigen men det finns ändå lite.

    Jag var en av de som gillade gympan i skolan. Jag gillade att röra på mig och att få prova på nya idrotter (allt förutom redskapsgymnastik som jag tyckte var lite läskigt).
    Men jag höll inte på med någon idrott föränn jag var 12 år när jag började spela volleyboll.

    Jag minns att jag började av en slump, min syster hade länge spelat och eftersom jag såg upp till henne så så ville jag nog också spela volleyboll men visste inte hur jag skulle göra. En dag kom en kompis och sa att hon skulle provträna för det lokala laget och jag hängde med. Föga anade jag hur roligt jag skulle komma att tycka att det var. 12 år senare (dock med en paus på 1-2 år) la jag skorna på hyllan, för gott? Vem vet.

    Jag har spelat i 4 olika lag i allt från div.2 till div.5 och jag har haft SÅ roligt men det har även varit tufft och tungt. Roligt att alltid ha lagkamrater att peppa och bli peppad av, att fira vinster med och analysera förluster med. Men tufft och tungt att alltid känna tvånget till fasta träningstider 3 gånger i veckan + matcher för att om man inte dyker upp kanske man förstör träningen för alla andra. Det sistnämnda började jag nog känna av först när jag började jobba och tiden efter jobbet blev mer och mer värdefull.

    De som bara spelat volleyboll i skolan brukar tro att det inte är så fysiskt krävande, men låt mig säga att skolvolleybollen liknar inte ens den "riktiga" där man krigar för varje boll. Att på träning stå och bara ha idiot-hoppträning i 30 minuter och sen spela är galet jobbigt - och roligt!

    När jag skriver om det så inser jag hur mycket jag saknar det. Men jag vet inte om jag är redo att gå tillbaka till fasta träningstider med ett lag. Men vem vet, kanske...

    eftersom jag inte hittade någon bild på mig själv
     in action så lånade jag denna härifrån